¡Hola, España! - Reisverslag uit Oviedo, Spanje van Elke Brouwer de Koning - WaarBenJij.nu ¡Hola, España! - Reisverslag uit Oviedo, Spanje van Elke Brouwer de Koning - WaarBenJij.nu

¡Hola, España!

Blijf op de hoogte en volg Elke

03 September 2015 | Spanje, Oviedo

Na een bomvolle week met heel veel kanoën (lees: het EK in Essen) zit ik zonder het zelf door te hebben opeens op mijn nieuwe kamer in Oviedo. Gisterochtend vertrok ik om iets over vier ´s ochtends op weg naar Schiphol, om vervolgens via Lissabon naar Asturias te vliegen. Dat lijkt om en dat is het ook (mocht je nog altijd geen flauw idee hebben waar Oviedo ligt, dan kun je nu als het goed is je kennis bijspijkeren met het fancy google-mapskaartje dat ergens op deze pagina moet verschijnen), maar deze stad, die ongeveer even groot is als Nijmegen behoort niet tot de meest toeristische van het land (wat natuurlijk één van de redenen is dat ik er graag naartoe wilde). Het minuscule vliegtuigje dat vanuit Lissabon vertrok was uitgerust met twee grote propellers die heel veel herrie maakten, wat in combinatie met de benzineachtige lucht in niet per se voor een comfortabele vlucht zorgde. De Portugees die naast me zat lachte me uit toen ik me rot schrok van het riemen-vastgeluidje dat het presteerde boven de vliegtuigherrie uit te komen, maar verloor intussen zijn teddybeer geen seconde uit het oog.

Wonder boven wonder landden we na een vlucht met prachtig uitzicht over gortdroge landschappen veilig midden in de wolk die ze Asturias noemen. Vanaf het grauwe en verlaten busstation kwam ik keurig midden in de stad terecht, om vervolgens op aanraden van mijn huisbazin heel dapper met de taxi naar mijn vanuit Nederland geregelde kamer te gaan (zelfs zonder al te veel afgezet te worden!). De kamer is prima en op kruipafstand van mijn faculteit. Ik deel een piso (verdieping) met twee anderen: Linda, een Duitse die vandaag is aangekomen en Ares, een Spanjaard die begin volgende week intrekt.

De eerste attractie die ik bezocht was de Carrefour-hypermarché waar je, na je een weg geslagen te hebben tussen de autobanden, iPads en kinderwagens door, kunt verdwalen tussen de 40 soorten tomatenpuree en de rekken vol met olijven met anchovis, om nog maar te zwijgen over de voorraden olijfolie, die ze hier het liefst per 10-literfles verkopen. Het personeel rijdt er rond op rolschaatsen en de kinderen in kleine autootjes. Niet gek dus, dat ik zo'n anderhalf uur bezig was met het verzamelen van een paar simpele spullen om de eerste avond en ochtend mee door te komen. Maar als beloning mocht ik daarna wel in een rij gaan staan waar een informatiebord precies vertelde bij welke kassa ik moest aansluiten. Mocht iemand ooit gedacht hebben dat Spanje niet georganiseerd is, dan is hij waarschijnlijk nog nooit in Oviedo geweest.

Vandaag ging ik proberen om mijn inschrijving bij de universiteit - eindelijk - te voltooien, maar toen ik dacht bij het juiste kantoor te zijn beland bleek ik toch eerst nog ergens anders heen te moeten. De mevrouw die me hielp leek zich er totaal niet druk over te maken dat de colleges komende week beginnen en aangezien het kantoor dat ik nodig heb vandaag gesloten is in verband met de opening van het academisch jaar heb ik de mañana-mañanamentaliteit meteen maar geadopteerd. Maar met een beetje mazzel ben ik vanaf mañana écht een student in Oviedo.

  • 03 September 2015 - 16:40

    Marita:

    Gaaf, Elke!

    Super - en heerlijk om te lezen. Goede pen ehh toetsenbord heb je :-).

    Heeeeel veeeeeel plezier bij en met die Spanjaarden.

    X

  • 03 September 2015 - 20:53

    Opa:

    Hoi Elke
    Goed om te vernemen dat je bent aangekomen en een goede kamer hebt. Ik geprobeerd via wat toeristische websites wat te oriënteren op die omgeving. Maar die sites waren alleen het Spaans.
    Dat is aan mij niet besteed. Hoop je binnenkort te komen opzoeken.
    Groeten opa

  • 03 September 2015 - 21:53

    Lloyd:

    Wat een leuk verhaal. Olive oil kan je ook gebruiken als haar conditioner, om acne te verminderen, substituut voor scheerschuim (ook te gebruiken op je benen), mascara weghalen en meubels poetsen. Is 10 litre dan genoeg? Veel plezier in ... timboktoe van Spanje en tot de volgende leuke verhaal.

    Kus van de lodewijk tovenaar !

  • 03 September 2015 - 23:15

    Lisette:

    Elke, leuk verhaal om te lezen. Mooi als het je lukt om te blijven schrijven....!
    Veel plezier en geniet..


  • 04 September 2015 - 17:50

    Lisa Van Den Assem:

    Geniaal, Elke! Heel leuk om te lezen haha.

  • 06 September 2015 - 11:19

    Marieke:

    Hoi hoi Elke,

    Heldere uiteenzetting, ik kan je volgen! Leuk om op de hoogte te blijven, succes met de colleges en je huishouden.
    Liefs, Marieke

  • 07 September 2015 - 19:58

    Desiree Van Venrooij:

    Hi Elke, leuk om je blog te lezen, veel plezier daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elke

Een half jaar studeren in Oviedo!

Actief sinds 03 Sept. 2015
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 6851

Voorgaande reizen:

02 September 2015 - 31 Januari 2016

Een half jaar studeren in Spanje

Landen bezocht: